busarmysar

Alla inlägg den 8 januari 2013

Av Erika Andersson - 8 januari 2013 22:09

Yes, vi har tränat hårt med det här med bobben. Eftersom det hände en liten olycka med en pulka när Swinto var mindre, så har han varit jätte rädd för allt som låter (och "beter" sej) som en pulka. 

Vi åker alltid spark på vintrarna, men det känns livsfarligt eftersom hunden springer full galopp och sparken inte går att styra! Det går heller inte att åka spark i skoterspår eftersom den skär ner i snön, så vi är tvugna att åka efter vägen...

Först var jag inne på att köpa mej en liten släde... men de kostade skjortan och visste ej om Swinto skulle orka dra den själv. Sedan kom jag att tänka på en bob, den har ju skidor och inte medar som skär ner i allt!

Så jag hämtade den dammiga gamla boben ifrån loftet.



1. Först så lät jag Swinto nosa på den och gav honom beröm och belöning för det, och jag seplade skit glad, som om boben var det roligaste i världen.. Så höll vi på i 2 dagar. Ville verkligen börja mjukt för att han absolut inte skulle vara rädd för den.

2. Dag 3. Sedan hade jag boben i ett väldigt långt snöre, lät Swinto gå bredvid mej och drog boben efter.

3. Dag 4-5. Knöt fast det mycket långa bob snöret i Swintos dragsele och gick bredvid honom. Vi gick sedan några varv på gården.

4. Dag 6. Sedan prövade jag med ett mindre snöre = kopplets längd. Han verkade tycka att det var ganska skoj!

5. Dag 7.Nu tyckte jag att vi var redo att bege oss ut på vägen. Upprepade önv. 4 och gick en bit på vägen. När vi skulle vända hemmåt igen så började han jogga - ville inte alls gå bredvid mej längre. Jag joggade ifatt pch då började han springa. Han sprang såklart ifrån mej. När jag såg sparken komma glidande tog jag tag i ratten och bromsade lite, Swinto fortsatte dra så jag hoppade på så mjukt jag kunde i farten. Sedan drog han mej hela vägen hem! :D 

Mission Completed!


Det går bara bättre och bättre, idag gick det super i det fina soliga vädret!

Det känns MYCKET säkrare med en bob som man kan styra ute på vägarna än en spark som glider runt överallt!

Om det kommer mer snö så skall vi prova i skoter spåren på åkern eller älven!:D Annars så får det bli ett projekt till nästa vinter! (Då kan ju lilla store bror vara med och springa löst bredvid oxå!)


Här är en liten film ifrån dagens äventyr:


Här behövs inga skotrar! Här kör vi bob efter Dalmatiner!
 

Presentation


Hej och välkommna till oss!
Vi bloggar om våra dagliga upptåg och äventyr!
Även en hel del tränning m.m.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards